2e maandag in april; opruiming media

opruimen mediaEen up-to-date website scoort beter in zoekmachines! Sowieso wil je je bezoekers natuurlijk de beste ervaring bieden en helpen. Genoeg redenen  om regelmatig je website te onderhouden. Weet je niet waar te beginnen? Als je iedere maand een stukje doet, blijft het overzichtelijk en behapbaar. Dit hele jaar al staat de tweede maandag van de maand in het teken van opruimen. In januari is de ‘Home-pagina‘ onder handen genomen. In februari hebben we aandacht besteed aan de overige pagina’s op je website. En in maart ging onze aandacht volledig uit naar de ‘linken‘ op je pagina. In april staan de media op de planning voor de grote opruiming. 

Wat bedoelen we met ‘media’

Op de meeste websites staan (linken naar) diverse media. Hieronder verstaan we natuurlijk afbeeldingen (visuals), foto’s en video’s, maar ook documenten. 

Over het algemeen staan de foto’s en afbeeldingen echt óp de website. Video’s worden vaak geplaatst met een link naar bijvoorbeeld YouTube of Vimeo. Documenten zijn vaak pas te downloaden voor bezoekers na het achterlaten van bijvoorbeeld hun e-mailadres. Deze vragen dus allemaal hun eigen manier van up-to-date houden en opruimen. 

Een snelle website scoort beter

Op een website hoeven media over het algemeen geen hoge kwaliteit te hebben; het scherm waarop gekeken wordt bepaalt de scherpte van de afbeelding. Het is aan te raden geen hele grote bestanden op de website te plaatsen. Grote bestanden vertragen het laden van de website. De snelheid waarmee je website laadt (op desktop en mobiel) is zeer belangrijk voor de score in de zoekresultaten en de beleving van je bezoekers. Deze snelheid kun je bijvoorbeeld controleren met Google PageSpeed Insights. De eerste opruimtip voor deze maand is dan ook; Comprimeer (compact maken/verkleinen) bestanden altijd voordat je ze op de website plaatst.

Opruiming foto’s en afbeeldingen

Laten we beginnen met de foto’s en afbeeldingen. Visuals zeggen meer dan 1.000 woorden. Maar, dan moeten ze wel kloppen, duidelijk zijn en toegevoegde waarde hebben. Een foto van bijvoorbeeld een mooie jurk voegt waarschijnlijk weinig toe aan je website over boormachines ;-).

Stap 1 hierin is dan ook om kritisch naar je foto’s en afbeeldingen op je website te kijken. Vervullen ze inderdaad een functie? Hebben ze toegevoegde waarde? Geven ze nog weer waar mijn bedrijf voor staat? En heel belangrijk; kloppen ze nog? Een foto van de Twin Towers in New York heeft een hele andere lading gekregen sinds de aanslagen van 11 september 2001.

Mocht je voor een visual één van bovenstaande vragen met ‘nee’ beantwoord hebben, dan moet die wellicht aangepast worden.

Wisseling van de wacht

Iets om over na de denken is ook; wil je regelmatig je foto’s wisselen? Het kan zijn dat je bijvoorbeeld per seizoen een andere uitstraling op je website wilt. Zet dan in je agenda dat ze weer aangepast moeten worden.

Vergeet overigens niet om de afbeeldingen die je niet meer gebruikt ook daadwerkelijk uit je bibliotheek in je CMS te verwijderen. Afbeeldingen die niet gebruikt worden, verzwaren je website ongemerkt toch.

ALT-wattus?

Iedere media kun, nee ‘moet’, je voorzien van een alt-tekst. Met een alt-tekst beschrijf je een afbeelding. Voor gebruikers met een visuele beperking wordt deze alt-tekst bijvoorbeeld voorgelezen. Maar ook zoekmachines zoals Google begrijpen dan waar de afbeelding over gaat. De alt-tekst gaat dus in de eerste plaats om toegankelijkheid. En aangezien zoekmachines veel waarde hechten aan toegankelijkheid, is de alt-tekst ook goed voor je zoekresultaten. Zorg dus dat alle media een duidelijke beschrijvende alt-tekst hebben. Probeer hier niet je zoekwoorden in te ‘verstoppen’, maar zorg dat ook deze alt-tekst iets toevoegt aan je website.

Video’s

Over het algemeen is het advies om video’s niet echt op je website te uploaden. Een link naar waar de video te vinden is op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo heeft veel voordelen. Denk hierbij aan de snelheid van je website, maar ook het (hogere) aantal views wat je krijgt op je kanaal. 

Maar, alleen omdat ze niet écht op je website staan, wil nog niet zeggen dat je ze niet up-to-date hoeft te houden. Ook video’s moeten toegevoegde waarde hebben en nog kloppen. Bekijk dus ook je video’s regelmatig kritisch en verwijder of vervang ze indien nodig.

Documenten

Tenslotte de documenten. Hebben jullie documenten op de website staan? Ook deze moeten altijd toegevoegde waarde blijven houden en natuurlijk kloppend zijn. Houd dus ook van je documenten bij waar ze over gaan en of ze nog kloppen. Vervang of verwijder ook documenten indien nodig.

Meer berichten in deze categorie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.