2e maandag in maart; opruiming linken

Linken opruimenVandaag geen (inter-)nationale opschoondag, maar we gaan lekker door met de grote opruiming van je website. Voor vandaag staan de ‘linken’ op de planning.

Verbinden

‘Linken’ betekent letterlijk ‘aan elkaar verbinden’. En dat is ook wat je doet met het maken van een link; je maakt een verbinding van de betreffende pagina naar een andere relevante webpagina of relevant e-mailadres. De andere webpagina kan zich binnen dezelfde website bevinden (een interne link) of verwijzen naar een andere website (externe link). Een externe link kan ook verwijzen naar een pagina op sociale media; wat in principe ook een andere website is. Hoe je een link toevoegt aan bijvoorbeeld een woord op je webpagina is te vinden in de handleiding van het CMS voor je website. Dit behandelen we hier niet verder niet, maar ik kan je hier eventueel wel bij helpen.

TIP: Vaak kun je ook aan een afbeelding een link toevoegen.

Linken hebben toegevoegde waarde

Het toevoegen van een link aan je webpagina heeft vele voordelen voor zowel je bezoekers als voor jezelf. Je wilt het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om alle relevante informatie betreffende een bepaald onderwerp te vinden. Soms is een andere pagina op je eigen website relevant bij een andere webpagina. Door deze dan aan elkaar te linken, is het voor de bezoeker direct duidelijk en blijft het overzichtelijk.

Ook is het goed vanuit je website te linken naar eventuele (zakelijke) accounts op sociale media. Ook daar is immers relevante informatie over jou en/of je bedrijf te vinden.

Tenslotte kun je onmogelijk alle informatie zelf op je website plaatsen. In dat geval is een externe link naar een pagina waar de relevante informatie te vinden is dus zeker van toegevoegde waarde voor je bezoeker. Zorg er in dat geval wel voor dat deze externe link opent in een nieuw tabblad; op die manier blijft jouw webpagina bereikbaar voor de bezoeker en ben je hem/haar niet direct kwijt.

Overigens maken interne en externe linken het ook makkelijker voor Google om je pagina te vinden en in te delen. Door ervoor te zorgen dat andere websites ook naar jouw webpagina’s linken wordt je website nog beter gevonden en gewaardeerd (linkbuidling).

Interne linken

Laten we beginnen met interne linken. Oftewel de linken die je maakt binnen je eigen website. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of ze nog kloppen. Komen ze nog steeds uit bij een andere webpagina met relevante informatie? Bij het verplaatsen of verwijderen van een webpagina moeten ook de linken naar die pagina aangepast worden, maar soms wordt dit vergeten. Regelmatig controleren dus!

Daarnaast is het goed om te bekijken of er op de oudere pagina’s ook eventuele linken toegevoegd kunnen worden naar nieuwere pagina’s. Zo blijven ook de oudere pagina’s up-to-date en relevant.

Externe linken

Daarna volgen de externe linken. Deze zijn vaak nog lastiger te managen, omdat je er geen zicht op hebt wanneer iets veranderd. Is een pagina vervallen of verplaatst, dan komt de link die jij had aangebracht niet goed meer aan en heb jij jouw bezoeker dus toch niet goed geholpen.

Zorg er sowieso voor dat externe linken altijd in een nieuw tabblad openen; je wilt je bezoekers helpen met een link naar een andere pagina, maar je wilt ze niet kwijtraken. Heb je een externe websitebeheerder die dergelijke zaken voor je regelt? En staat onderaan je pagina een link naar hun pagina? Bekijk of ook deze externe link in een extern tabblad opent. Ik kom ze (te) vaak tegen; websitebeheerders die er niet bij stilstaan dat ze jouw klanten bij je weghalen door een externe link naar hun eigen pagina niet in een nieuw tabblad te openen.

Vaak volstaat een ‘vinkje’ om een link in een nieuw tabblad te laten openen, soms is er (HTML-)code nodig. Dit is afhankelijk van je CMS-systeem en de plaats op de website. Als het goed is, is dit terug te vinden in de handleiding van je website. Uiteraard help ik je hier graag bij.

Herkenbaar?

Een link is in principe altijd te herkennen aan een andere kleur en/of is onderstreept. Vaak kan de kleur hiervoor ingesteld worden in het thema van je website. Ook dit is weer terug te vinden in de handleiding van je website.

Kortom

In het kort komt het neer op de volgende punten om per pagina te controleren:

√ Komen de interne en externe linken nog op de juiste pagina aan?

√ Zijn de interne en externe linken nog relevant?

√ Zijn er meer interne of externe linken te maken?

√ Is het relevant om een interne of externe link toe te voegen aan een afbeelding?

√ Openen de externe linken in een ander tabblad?

√ Zijn de interne en externe linken herkenbaar?

Meer berichten in deze categorie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.