2e maandag in januari; opruiming Home pagina

#CleanOffYourDeskDayWist je dat de tweede maandag van het jaar bekend staat als ‘Clean Off Your Desk Day’?! Waar het oorspronkelijk vandaan komt, is niet bekend. Wel is het een mooie mogelijkheid om het nieuwe jaar fris en opgeruimd te beginnen.

Of je bureau nu in een (gedeeld) kantoor of thuis staat; een overzichtelijke, georganiseerde en opgefriste werkruimte zal helpen efficiënter te werken. Het beginpunt van de serieuze voorjaarsschoonmaak. Kijk goed naar je bureau. Wat zie je? Stapels papier. Ongeopende enveloppen. Half leeg kopje. Een deel van de lunch van afgelopen week. Verouderde vakliteratuur. Vandaag is de dag om dat allemaal te veranderen.

Opruiming

Neem alles van je bureau, je planken en uit je bureauladen en maak hier drie stapels van:

√ ‘bewaren’, voor de dingen die je moet bewaren. Deze zijn weer op te splitsen in ‘acute aandacht nodig’ en ‘follow-up nodig’;
√ ‘weggooien’, voor alle rotzooi die weg mag (en gooi die dan ook daadwerkelijk weg);
√ ‘verplaatsen/delegeren’, voor de spullen die niet van jou zijn, of niet bij jou op je bureau horen. Deze stapel kun (nee, moet) je daarna dus weer verder verdelen.

En nu je bureau toch helemaal leeg is; haal er meteen een doekje over :-). Op je bureau schijnen ongeveer 400 keer zoveel bacteriën te leven als op een wc-bril, ieuw.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je e-mail-inbox. Maak vergelijkbare soorten mappen en beperk het aantal e-mails dat je Postvak IN overbelast.

En ‘last-but-no-least’ de grote opruiming geldt ook voor je website. Ook je website bevat al snel oude inhoud. Deze verouderde content maken je website onoverzichtelijk voor bezoekers en komen je resultaten in Google niet ten goede. Ook hier dus tijd voor een grote opruiming.

Opruiming Home pagina van je website

Weet je niet waar te beginnen? Als je iedere maand een stukje doet, blijft het overzichtelijk en behapbaar. De komende maanden krijg jij iedere 2e maandag van de maand hiervoor een tip. We beginnen vandaag bij het begin: je Home-pagina

#Tip Aandachtspunten voor een goede Home-pagina

√ Is de Home-pagina duidelijk en overzichtelijk?
Bekijk je Home-pagina eens alsof je er voor het eerst komt. Wat zie je? Is het overzichtelijk, is meteen duidelijk waarover de website gaat en waar je welke informatie kunt vinden? Vind je het lastig om met ‘andere ogen’ naar je website te kijken? Vraag iemand anders, bijvoorbeeld iemand uit je doelgroep, eens naar je website te kijken. Of vraag een ‘mystery-visit’ aan.

√ Klopt alle informatie nog die er te vinden is en is het nog up-to-date? 
Op de Home-pagina wil je vaak alles kwijt; dit is immers de voordeur van je website. Maar doordat er zoveel te vinden is, wordt ook makkelijk vergeten items te verwijderen of te verplaatsen. Staat de uitnodiging van de Nieuwjaarsreceptie van begin dit jaar er bijvoorbeeld nog op? Die was even belangrijk, maar kan er na afloop wel vanaf. Nu zijn de foto’s ervan wellicht weer leuk om te laten zien.

Gebruik ook hier de 3 ‘stapels’ bewaren/weggooien/verplaatsen :-).

√ Staat de nodige informatie er op?
Staat je nieuwste Blog of dienst wel meteen op de voorpagina? En zien bezoekers in één oogopslag hoe ze met jou in contact kunnen komen? Of wellicht waar ze je producten aan kunnen schaffen? Zorg dat de belangrijkste items direct goed zichtbaar zijn. LET OP: dat kan alleen als het er niet te veel zijn. Houd de Home-pagina rustig en overzichtelijk.

√ Is je Home-pagina vanuit alle andere pagina’s te bereiken?
Je Home-pagina is meestal de voordeur waardoor bezoekers je website binnenkomen, maar niet altijd. Zorg ervoor dat deze voordeur wel vanaf iedere pagina bereikbaar is. Voor bezoekers blijft deze pagina vaak het uitgangspunt vanuit waar ze alles op je website kunnen vinden. Geef ze die mogelijkheid dus ook.

Kom je er maar niet aan toe om je website up-to-date te maken en te houden? Ik help je graag. Neem contact met me op dan bespreken we samen de mogelijkheden voor het onderhouden van jouw website.

Volgende maand volgt de volgende tip. Wil je meteen door met je website? Op de check-list website vind je al veel tips om mee aan de slag te gaan.

Een opgeruimd bureau, Postvak-In en website is een opgeruimd hoofd

Een georganiseerd werksysteem verbetert niet alleen je productiviteit, maar kan ook je gezondheid verbeteren. Dus HOERA voor ‘Clean Off Your Desk Day’! Als het begin gemaakt is, wordt het makkelijker om het vol te houden. Succes!

Meer berichten in deze categorie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.