Definities

Op deze pagina staat, op alfabetische volgorde, de uitleg van diverse (vak-)termen die op deze website gebruikt worden. Nog een tip voor een woord wat extra uitleg kan gebruiken of een andere definities? Laat het ons weten via caroline@carmos.nl

Bug

Een bug is een fout in een website of computerprogramma, waardoor het zijn functie niet (geheel) volgens specificaties vervult. Een simpel voorbeeld is als je op een website niet naar de juiste pagina wordt doorverwezen.

Contentplan

Een schematische weergave van alle inhoud  van een website. Inclusief bronnen, eigenaarschap en afspraken. Hierin staat dus omschreven welke teksten en afbeeldingen per pagina nodig zijn, waar ze vandaan moeten komen en wie hiervoor moet zorgen.

Doelgroep

Een afgebakende groep personen of instellingen waar een product, dienst, campagne of organisatie zich op richt. Een doelgroep is vaak een logisch gevolg van de kenmerken van een product of dienst of de doelstellingen van een organisatie, maar niet altijd.

Focus trefwoord

In de WordPress SEO Plugin van Yoast kun je een focus trefwoord (ook wel Focus Keyword, Focus zoekterm genoemd) invullen. Dit mag meer dan één woord zijn. Het focus trefwoord doet niets extra’s wat zoekmachines kunnen zien. Het helpt je wel bij het schrijven van je teksten. Na het invullen van een Focus Trefwoord krijg je namelijk tips die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je artikel. Het invullen van een focus trefwoord geeft je simpel gezegd handige tips, maar geen direct SEO voordeel.

Google Analytics

Een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel is een duidelijk beeld te krijgen van onder andere het gedrag van bezoekers op en naar de website.

Meta-omschrijving

In de META-omschrijving zeg je in het kort waar de pagina over gaat. Deze is (op de achtergrond) volledig naar eigen tekst aan te passen. De META-omschrijving is vaak zichtbaar in de zoekmachines en heeft daardoor veel invloed op je digitale zichtbaarheid.

Responsive / Responsive design / Responsive website

Je website wordt door bezoekers op verschillende apparaten bekeken. Denk aan een laptop, tablet of smartphone. Maar ook binnen die apparaten zitten weer grote verschillen in de besturingssystemen en bijbehorende resoluties.

Simpel gezegd passen responsive websites zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Of dit nu een desktop is, een tablet, of een smartphone. Er is slechts één website, waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm. Omdat de verscheidenheid aan beeldschermresoluties alsmaar toeneemt, is dit een belangrijk punt in de ontwikkeling van een website.

SEO

De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, of in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website voor de vindbaarheid in zoekmachines. Alle technieken die ingezet worden om de waarde van je website te vergroten, vallen onder SEO.

Snippets

Het kleine stukje tekst dat in een zoekmachine verschijnt na een zoekopdracht. De zoekresultaten tonen de titel van de pagina maar ook een omschrijving zodat je meteen meer inzicht krijgt in waar een website over gaat.

Zoekmachines

Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee informatie kan worden gezocht in een bepaalde collectie; dit kan het internet zijn, maar ook een bibliotheek, of een persoonlijke verzameling. De bekendste zoekmachine binnen het internet is toch wel Google, maar er zijn veel meer zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Bing en Yahoo.

TIPS?

Nog een tip voor een woord wat extra uitleg kan gebruiken of een andere definities?
Laat het ons weten via caroline@carmos.nl