
Niet alleen je website (als je die al hebt) heeft regelmatig aandacht nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit iedere 4e maandag van de maand bijhouden, de #4emaandagvandemaandupdate.
Op de 2e maandag van de maand kun je dan je website onderhouden met de #2emaandagvandemaandopruiming. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.
Op deze 4e maandag van augustus zijn in delen van Nederland de vakantie al weer voorbij; tijd voor actie! Ook als je nog vakantie hebt overigens 😉.
Wat is jouw doel?
Je hebt ooit je sociale media kanalen aangemaakt met een doel, toch? Wat is dit doel voor jou? Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid, experts status opbouwen, digitale vindbaarheid, contact mogelijkheden, verbinding, of wellicht zelfs in plaats van een website. Dit kan overigens per kanaal anders zijn.
Wat was voor jou het doel per sociaal media kanaal? En kloppen deze nog? Ik raad je aan om hier minimaal jaarlijks bij stil te staan.
CTA
Als je je doel per kanaal duidelijk hebt, kun je gaan bekijken of alles daarop inderdaad goed is ingericht. Is het voor je volger / bezoeker duidelijk wat jij van hen wilt? Oftewel, is jouw ‘Call to Action’ (je oproep tot actie) duidelijk.
Naamsbekendheid?
Is het doel van jouw sociale media puur om naamsbekendheid te behalen? Staat dan ook daadwerkelijk in iedere post en op iedere foto jouw naam? Anders zullen ze deze natuurlijk niet snel blijven onthouden 😉.
Contactmogelijkheid
Is jouw doel om contactmogelijkheden te bieden? Gebruik ja dan ook alle knoppen en plaatsen die aan worden geboden door de sociale media? Tips hiervoor heb je vorige maand al ontvangen bij de update van juli; contact.
Maar een belangrijke hierbij is ook nog, als ze dan contact opnemen via de sociale media, komt deze dan goed aan? Reageer je ook direct? Heb je hier wellicht een automatische reactie op staan? Klopt die dan nog? En wil je die inderdaad nog?
Heb je juist liever dat volgers / bezoekers geen contact met je opnemen, heb je dan ook zoveel mogelijk uitgezet en staat er een automatische beantwoorder op met de beste contact mogelijkheden?
Expert?
Is jouw doel bijvoorbeeld om een expert-status op te bouwen? Post je daar dan voldoende en met voldoende inhoud voor om die ook daadwerkelijk te verkrijgen? Dit is achteraf lastig ‘op te ruimen’, maar kan wel ene trigger zijn voor de toekomst. Al is het ook wel goed om kritisch te kijken of je bepaalde posts wellicht beter kunt verwijderen 😉.
Up-to-date?
Kortom, de Call to Action (CTA) op je sociale media verdienen minimaal jaarlijks de aandacht. Hoe is dat bij jou? Heb jij per sociaal medium duidelijk wat het doel is? Waarom ben je daar eigenlijk aanwezig en actief? Of is dit voor jou het moment om er eentje links te laten liggen? Dat kan natuurlijk ook; je hoeft niet altijd overal actief te zijn.
Succes met de up-date van deze maand.