4e maandag in juli; update contact

Niet alleen je website (als je die al hebt) heeft regelmatig aandacht nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit iedere 4e maandag van de maand bijhouden, de #4emaandagvandemaandupdate.

Op de 2e maandag van de maand kun je dan je website onderhouden met de #2emaandagvandemaandopruiming. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Op de 4e maandag in juli zijn in Nederland de schoolvakanties al begonnen; voor veel ondernemers een rustigere tijd. Een mooi moment om die belangrijke contactgegevens eens te bekijken. Over het algemeen wil je dat volgers en bezoekers snel en makkelijk contact met je op kunnen nemen. Op de diverse sociale media kanalen zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Maar, werken deze allemaal nog goed? En komen ze ook goed aan?


Welke contactmogelijkheden

Startpunt is om te bekijken wat de contactmogelijkheden zijn binnen het sociale medium van jouw keuze.

Alle kanalen hebben wel een mogelijkheid om een omschrijving te geven. Dit is al een eerste mogelijkheid om een contactmogelijkheid te communiceren.

Daarnaast hebben veel media een mogelijkheid om via hun platform een privé-bericht te sturen. Bij Instagram wordt dit vaak aangeduid met ‘stuur me een Pb’, bij Facebook verloopt dit via Messenger. Maar ook binnen Google MijnBedrijf (ik weet het, geen echt sociaal medium, maar wel belangrijk om mee te nemen) is er een mogelijkheid om privé-berichten te ontvangen; daar moet je het alleen nog wel zelf instellen.

Tenslotte hebben veel sociale media tegenwoordig een CTA-knop; een Call-To-action-knop, dus een ‘oproep tot actie’. Zo had LinkedIn al een knop om bijvoorbeeld je website te bezoeken, ze hebben nu ook een mogelijkheid om een ‘Lead-formulier’ te plaatsen. Maar ook Facebook heeft een ‘actieknop’ om het bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om contact met je op te nemen. Zorg dat deze allemaal goed staan ingesteld.


Welke contactgegevens

Belangrijk ook om er minimaal jaarlijks over na te denken welke contactgegevens je wilt delen. Is het handig / nuttig om een fysiek adres te vermelden? Of volstaat een mailadres? Of wellicht een (mobiel) telefoonnummer? Jouw voorkeur kan gedurende het jaar best wijzigen. Zorg er in ieder geval voor dat je contactgegevens deelt waar je ook daadwerkelijk goed bereikbaar bent. Lees je je mail niet zo vaak (meer), communiceer dan zeker je telefoonnummer 😉.


Wel of geen automatisch bericht

Op de privé-berichten is vaak een mogelijkheid om een automatische reply te sturen. Het voordeel hiervan is dat je direct ‘in gesprek’ bent met de verzender. Het nadeel inmiddels is dat de ontvanger ook wel weet dat jij dat ‘niet echt’ bent 😉. Mocht je ervoor kiezen om een automatisch bericht te versturen, zorg er dan in ieder geval voor dat deze up-to-date en kloppend is. Nu in juli een bericht sturen met ‘Fijne Feestdagen’ slaat natuurlijk ‘een beetje’ de plank mis. Je kunt de automatische berichten natuurlijk wel heel goed gebruiken voor het verwachtingsmanagement; wanneer kunnen ze een reactie verwachten.


Verzenders verwachten een snelle reactie.

Reactie tijd

Wat in ieder geval bij alle contact mogelijkheden belangrijk is, is jouw reactietijd. Wat ik hiervoor al heb gezegd; als jij niet vaak je mail leest, geef dat dan niet als reactiemogelijkheid (tenzij er een automatische reactie op zit waarin staat aangegeven dat het even kan duren 😉). Ook op privé-berichten via bijvoorbeeld Facebook en Instagram verwachten verzenders een snelle reactie (ook weer tenzij je in een automatisch bericht een andere verwachting geeft).

Ik ben heel benieuwd of jouw contactgegevens of -mogelijkheden nog aanpassingen nodig bleken te hebben. Laat het me vooral weten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.