De tweede maandag van de maand staat in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk wel mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. Deze tweede maandag in augustus is het tijd voor actie! Hiermee bedoel ik tijd om je ‘Call To Actions’ (oproep tot actie) eens onder de loep te nemen; tijd voor opruiming van CTA’s.
Liever luisteren? Dat kan.
Je kunt het audiobestand ook downloaden om onderweg te beluisteren.
Lees anders onder de geluidsopname verder.
CTA???
Het doel van je website is toch over het algemeen om ‘op te roepen tot actie’. Dit kan van alles zijn, van het bestellen van een product tot het invullen van een contactformulier of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Dit noemen we allemaal ‘call to actions’. Oftewel, iedere website heeft waarschijnlijk een call to action (CTA). Een CTA is vaak een knop, afbeelding of tekst (‘klik hier’).
Belangrijk is in ieder geval dat hij opvalt en het voor de bezoeker direct duidelijk is wát de bedoeling is en wáár dat de bedoeling is.
Opruiming CTA’s
Je kunt denken, wat valt er nou op te ruimen aan een CTA? Maar, is het doel van je website inderdaad hetzelfde gebleven? Of heb je bijvoorbeeld inmiddels een weggever waar je aandacht voor wilt?
Plaats
Staan de CTA’s nog op de juiste plaatsen? Of zijn er pagina’s bijgekomen die nog geen CTA hebben en waar er wel één zou kunnen (of moeten) staan? Of is de CTA dusdanig veranderd dat hij totaal misplaatst staat waar hij nu staat.
Kijk ook goed naar de CTA’s die je bijvoorbeeld standaard op iedere pagina hebt staan, bijvoorbeeld in de zijbalk. Kloppen ze daar ook nog? Staan daar de juiste CTA’s nog?
Aantal
Hoeveel (verschillende) CTA’s heb jij op je website staan? En per pagina?
Je kent de winkelstraten en flyers wellicht wel waar de een na de ander roept om aandacht. Dat werkt averechts. Zorg dat er dus per pagina van je website duidelijk is wat de gewenste actie op die pagina is. Zorg er dus voor dat er maar 1 CTA per pagina is.
Uiteraard kun je op een pagina meerdere knoppen verspreid over de pagina hebben. Ook kan dit met steeds een andere tekst, zodat je steeds net anderen aanspreekt.
Kleur
Hebben de CTA’s nog de juiste kleur? Of vallen ze inmiddels minder goed op door andere kleuren die op de website bijgekomen zijn? Een actieknop moet contrasteren. Kies hiervoor bijvoorbeeld een heldere kleur die afwijkt van de rest van de pagina, dat valt het meeste op.
Geen idee welke kleur bij jouw huisstijlkleuren contrasteren? Op https://encycolorpedia.nl/ vind je hiervoor snel en makkelijk goede opties.
Tekst
Kloppen de teksten van de CTA’s nog? Zorgen deze er inderdaad nog voor dat de bezoeker op die knop / afbeelding / tekst gaat klikken?
Allemaal punten die je gedurende het jaar snel over het hoofd ziet, maar die wel belangrijk zijn en het verschil kunnen maken in de conversie van je website. En dus of je met je website je doel (nog) behaalt.
Afbeelding
Een CTA kan ook achter een afbeelding staan. Op de 2e maandag van april hebben we de media al opgeruimd. Toch is het goed om nu voor de CTA’s nog even specifiek te kijken of die afbeeldingen nog kloppen.
Laat je de opruiming graag aan anderen over?
Een website up-to-date houden heeft niet altijd je aandacht of prioriteit, toch is het wel belangrijk. Wil je graag hulp of ondersteuning bij bijvoorbeeld de opruiming contactgegevens? Neem contact met me op.