Niet alleen je website (als je die al hebt) heeft regelmatig aandacht nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit iedere 4e maandag van de maand bijhouden, de #4emaandagvandemaandupdate.

Op de 2e maandag van de maand kun je dan je website onderhouden met de #2emaandagvandemaandopruiming. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Op deze 4e maandag van oktober besteden we aandacht aan reviews.


De mening van een ander telt

Zeg nu zelf, boek jij nog wel eens een vakantie zonder te lezen hoe anderen het beoordeeld hebben? Of koop je een boek zonder recensies gelezen of gehoord te hebben? Ik maar zeer zelden moet ik zeggen. En dat geldt ook voor restaurants, webshops en natuurlijk voor diensten. Waarschijnlijk dus ook voor jouw product of dienst.


Hoe kom je er aan?

Als leverancier van een product of dienst wil je natuurlijk dat je potentiële klanten de ervaringen kunnen lezen van anderen die het reeds ervaren hebben. Maar, ze komen over het algemeen niet zomaar. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de ervaringen te verzamelen.

Zelf opschrijven vanuit een gesprek of evaluatieformulier

Om te beginnen kun je het natuurlijk gewoon vragen en dan zelf opschrijven. Dit is echter niet zo sterk en betrouwbaar. Nergens blijkt uit dat het daadwerkelijk de klant is die dit heeft gezegd. Datzelfde geldt natuurlijk een beetje voor het uitvragen via een mail of evaluatieformulier.

Via sociale media

Gelukkig zijn er diverse mogelijkheden om ervaringen te ontvangen via de verschillende sociale media kanalen. Via welk kanaal het voor jou het beste is, hangt volledig af van waar jouw doelgroep zich bevindt. Want daar wil je ook dat ze de beoordelingen lezen 😉.

Op bijvoorbeeld Facebook kunnen recensies geplaatst worden. Is je doelgroep hier aanwezig? Wijs ze dan vooral op deze mogelijkheid. Op bijvoorbeeld LinkedIn kunnen vaardigheden onderschreven worden en kunnen aanbevelingen gegeven worden op je persoonlijke profiel. Ook hier weer; als je wilt dat je doelgroep daar meer leest over jou, probeer contacten dan te stimuleren dit in te vullen.

Met stip op 1

Maar, het beste blijft toch wel het verzamelen van reviews voor je onderneming op Google. Daar zit immers nagenoeg iedereen wel eens. Dit kan via je bedrijfsprofiel met een rechtstreekse link. Heel makkelijk te versturen dus en vervolgens in te vullen door je klant. Hierover vertel ik meer in de Basisles Bedrijfsprofiel.


Bundel ze!

OK, er zijn dus verschillende manieren om er aan te komen. Dan komt de volgende vraag ‘waar bundel je ze?’ Je wilt toch het liefste dat er zoveel mogelijk bij elkaar staan, zodat er direct een duidelijk beeld is. En dat kan dus op je website 😊. Heeft iemand een beoordeling ergens op de sociale media geplaatst, dan kun je deze dus 1-op-1 overnemen op je website. Wel zo overzichtelijk.

Overigens is je website ook de enige plaats waar je ze zelf kunt schrijven. Op de andere hierboven genoemde platformen is zichtbaar wie het daadwerkelijk geschreven heeft en dan is het niet zo sterk als jij dat zelf bent 😉.


En de negatieve dan?

Natuurlijk kan het zijn dat iemand minder of helemaal niet tevreden was en dat ook laat weten. Geen paniek! In veel gevallen zal het geen verrassing zijn dat iemand minder tevreden was. Vaak weet je ook hoe dat komt. In dat geval is uitleggen of meer informatie geven in een reactie onmisbaar! Waren jullie bijvoorbeeld geen match? Benoem dit dan. Op die manier houd je anderen die dezelfde kenmerken hebben wellicht tegen, maar die wil je waarschijnlijk ook niet als klant.

Kijk hierbij natuurlijk wel uit met je formulering; Ga nooit in de ‘ja maar jij’-modus. Belangrijk is om het nooit als een klacht te zien, maar eerder als een mogelijkheid. En als potentiële klanten zien dat je het goed oplost, schept dat juist meer vertrouwen en is ook een mindere beoordeling dus goud waard.

Zijn er reviews die écht nergens op slaan, bijvoorbeeld omdat je nooit contact heb gehad met de betreffende persoon? Maak dan een melding bij het platform met de vraag om deze te verwijderen. ook hier geldt overigens wel; reageer ook op de review zelf. Schrijf hieronder bijvoorbeeld dat je geen idee hebt waar het over gaat omdat je nooit contact hebt gehad. Dan weten potentiële klanten dat ook.


What’s in a name?

Met de huidige online maatschappij is het geven en ontvangen van recensies (of reviews of beoordelingen of testimonials of ervaringen of meningen of ….. hoe noemen jullie het eigenlijk?) dus heel makkelijk. En ook het vervolgens delen met je potentiële klanten is zo gedaan. Onder welke noemer je dat op je website doet, is eigenlijk niet zo belangrijk. Al bovenstaande benamingen worden door de lezer waarschijnlijk wel herkend. Zorg er dus vooral voor dat je benaming past bij jou, jouw product of dienst, maar vooral bij je doelgroep. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld lager opgeleid, gebruik dan geen Engels woord. Maar, is jouw doelgroep gewend aan Engelse termen, dan is ‘mening van anderen’ wellicht weer niet passend. Kies vooral wat past.


En die up-date dan?

Maar wat kun je nu doen in het kader van deze #4emaandagvandemaandupdate? Dat zijn eigenlijk een aantal zaken.

Reageren

Om te beginnen, loop alle beoordelingen die je hebt ontvangen op de verschillende kanalen even langs. Heb je op allemaal al gereageerd? Of zijn er nog reacties bijgekomen? Het reageren op beoordelingen en reacties is namelijk een heel belangrijk onderdeel.

Verzamelen

Heb je weer een aantal (tevreden 😉) klanten? Vraag hen om een beoordeling achter te laten op het platform van jouw keuze. Dit moet natuurlijk eigenlijk een continu doorlopend proces zijn, maar wordt in de waan van de dag toch snel vergeten. Goed dus om daar jaarlijks bewust bij stil te staan.

Bundelen

En tenslotte zorg dat ze allemaal op één plaats, zoals je website, bij elkaar te vinden zijn.

Neem je beoordelingen van andere platformen over, dan is het aan te raden ze echt over te typen en niet (alleen) een ‘printscreen’ van de beoordeling te plaatsen. De tekst die gegeven wordt, telt namelijk mee voor de zoekresultaten. Staat deze tekst in een afbeelding, dan wordt deze niet meegenomen.


Delen

En tenslotte; houd de reviews vooral niet voor jezelf! Heb je mooie reviews mogen ontvangen? En al verzameld op je website? Deel ze ook via je sociale media. Maak er een bericht mee. Neem het mee in je eventuele nieuwsbrief. Er is van alles mogelijk.

Ik neem aan dat je er trots op bent en het ‘van de daken wilt schreeuwen’. Doe dat dan ook vooral.


Ik hoop je hiermee weer voldoende inspiratie te hebben gegeven om ook deze maand weer een stukje up-date te doen aan je sociale media (en stiekem een stukje website).

Heb je nog vragen? Neem gewoon contact met me op.