update profielfoto

Iedere maand geef ik een tip om je website up-to-date en opgeruimd te houden. Steeds een ander verbeterpunt zodat alles minimaal 1 keer per jaar aandacht krijgt.

Maar niet alleen je website (als je die al hebt) heeft onderhoud nodig, ook je sociale media kanalen verdienen deze attentie. Daarom dan ook iedere maand een opruimtip om je sociale media up-to-date te houden. En om het behapbaar te houden, gaan we dit op de 4e maandag van de maand doen, de #4emaandagvandemaandupdate. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Ik houd de blogs steeds redelijk algemeen waardoor deze voor de verschillende sociale media bruikbaar is. Bij sociale media denk ik op dit moment niet alleen aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook aan de minder ‘sociale’ kanalen Pinterest en Google (MijnBedrijf). En ook YouTube, Zoom en WhatsApp kunnen vaak meegenomen worden.

In januari starten we simpel met de profiel- en omslagfoto. Deze verdienen minimaal 1 keer per jaar aandacht. Passen deze nog bij je (bedrijf)? Door het jaar heen verander jij, veranderen je profiel- en omslagfoto dan direct mee? Typisch iets wat je kunt vergeten.


Profielfoto

Alle sociale media kanalen hebben een profielfoto. Over het algemeen is dat een ‘rondje’. Hiervoor is het handig om een vierkante foto te nemen zodat er zo min mogelijk wegvalt. Zorg dat deze wel scherp is. Bij een bedrijfsaccount kun je kiezen voor een logo, een product of een gezicht. Belangrijkste is dat het direct herkenbaar is.

Ben je ZZP-er? Dan zou ik altijd adviseren om een foto van jezelf te gebruiken; jij bent immers eigenlijk je bedrijf. Zeker in het geval van een dienstverlener.

Mijn advies zou bovendien zijn om op alle kanalen dezelfde profielfoto te gebruiken, mits het doel en de doelgroep hetzelfde zijn natuurlijk. Herkenbaarheid is op sociale media heel belangrijk!

Bekijk goed of je profielfoto nog voldoende herkenbaar is voor je (potentiële) klanten. Herkennen zij daar zichzelf en/of jou voldoende in? Voelen ze zich erdoor aangetrokken? Krijgen ze er een ‘warm’ of ‘vertrouwd’ gevoel bij?

Tip: bij twijfel kun je er altijd een (potentiële) klant naar vragen.

CarMos

Omslagfoto

Nagenoeg alle sociale media kanalen hebben ook een omslagfoto. Dit is de (banner-) foto die je bovenaan een pagina ziet. Dit is dus een brede liggende (beeldvullende) foto. De (ideale / minimale) afmetingen hiervoor variëren helaas per kanaal en zelfs per device (dus desktop / laptop / tablet / smartphone). Werk je met Canva, dan kun je daarin wel afmetingen vinden en daarin automatisch aanmaken. Aangezien ze ook wel eens veranderen, benoem ik ze hier niet expliciet.

Ook hier is de tip om ervoor te zorgen dat de foto (of visual) scherp genoeg is. Anders dan bij je website, hoef je er bij sociale media minder op te letten dat een afbeelding niet te groot (zwaar) is om te laden. Waar we voor een website JPG adviseren als format, is bij sociale PNG het voorsformat.

Tip: vergeet ook je profielfoto van WhatsApp, je Google account en bijvoorbeeld Zoom niet aan te passen. Ook dit weer in verband met de zo belangrijke herkenbaarheid.

CarMos

Succes met deze eerste stap in de opruiming en het up-to-date houden van je sociale media.


Deel ook regelmatig wat nieuws op je sociale media

In deze #4emaandagvandemaandupdaet-blogs deel ik steeds een tip over een redelijk statisch onderdeel van je kanalen. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om regelmatig een post of story te plaatsen om je kanalen levendig te houden. Kom je daar maar niet aan toe? Wellicht is Sociaal Plannen dan iets voor jou! Iedere 3e maandag van de maand (ik heb blijkbaar wat met maandagen ;-)) komen we een uurtje digitaal bij elkaar. We inspireren elkaar, we nemen de planning door voor de maand erna en ik deel nog extra tips. Eigenlijk een soort Mastermind dus, maar wel specifiek gericht op jouw contentplanning.

Wil je meer informatie, neem dan contact met me op. Of sluit gewoon een keer aan; je kunt altijd maandelijks weer opzeggen.