4e maandag in januari; update profiel- en omslagfoto

update profielfoto

Wie mij al langer volgt, krijgt iedere maand een tip om je website up-to-date en opgeruimd te houden. Steeds een ander verbeterpunt zodat alles minimaal 1 keer per jaar aandacht krijgt.

Maar niet alleen je website (als je die al hebt) heeft onderhoud nodig, ook je sociale media kanalen verdienen deze attentie. Vanaf nu dan ook iedere maand een opruimtip om je sociale media up-to-date te houden. En om het behapbaar te houden, gaan we dit op de 4e maandag van de maand doen, de #4emaandagvandemaandupdate. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Ik houd de blogs steeds redelijk algemeen waardoor deze voor de verschillende sociale media bruikbaar is. Bij sociale media denk ik op dit moment niet alleen aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook aan de minder ‘sociale’ kanalen Pinterest en Google (MijnBedrijf). En ook YouTube, Zoom en WhatsApp kunnen vaak meegenomen worden.

In januari starten we simpel met de profiel- en omslagfoto. Deze verdienen minimaal 1 keer per jaar aandacht. Passen deze nog bij je (bedrijf)? Door het jaar heen verander jij, veranderen je profiel- en omslagfoto dan direct mee? Typisch iets wat je kunt vergeten.


Profielfoto

Alle sociale media kanalen hebben een profielfoto. Over het algemeen is dat een ‘rondje’. Hiervoor is het handig om een vierkante foto te nemen zodat er zo min mogelijk wegvalt. Zorg dat deze wel scherp is. Bij een bedrijfsaccount kun je kiezen voor een logo, een product of een gezicht. Belangrijkste is dat het direct herkenbaar is.

Ben je ZZP-er? Dan zou ik altijd willen adviseren om een foto van jezelf te gebruiken.

Mijn advies zou bovendien zijn om op alle kanalen dezelfde profielfoto te gebruiken, mits het doel en de doelgroep hetzelfde zijn natuurlijk. Herkenbaarheid is op sociale media heel belangrijk!

Bekijk goed of je profielfoto nog voldoende herkenbaar is voor je (potentiële) klanten. Herkennen zij daar zichzelf en/of jou voldoende in? Voelen ze zich erdoor aangetrokken? Krijgen ze er een ‘warm’ of ‘vertrouwd’ gevoel bij?

Tip: bij twijfel kun je er altijd een (potentiële) klant naar vragen.

CarMos

Omslagfoto

Nagenoeg alle sociale media kanalen hebben ook een omslagfoto. Dit is de (banner-) foto die je bovenaan een pagina ziet. Dit is dus een brede liggende (beeldvullende) foto. De (ideale / minimale) afmetingen hiervoor variëren helaas per kanaal en zelfs per device (dus desktop / laptop / tablet / smartphone). Werk je met Canva, dan kun je daarin wel afmetingen vinden en daarin automatisch aanmaken.

Ook hier is de tip om ervoor te zorgen dat de foto (of visual) scherp genoeg is. Anders dan bij je website, hoef je er bij sociale media minder op te letten dat een afbeelding niet te groot (zwaar) is om te laden.

Tip: vergeet ook je profielfoto van WhatsApp, je Google account en bijvoorbeeld Zoom niet aan te passen. Ook dit weer in verband met de zo belangrijke herkenbaarheid.

CarMos

Succes met deze eerste stap in de opruiming en het up-to-date houden van je sociale media.