
Als je mij volgt, krijg je sinds 2019 iedere maand een tip om je website up-to-date en opgeruimd te houden. Steeds een ander aandachtspunt zodat alles minimaal 1 keer per jaar aandacht krijgt.
Maar niet alleen je website (als je die al hebt) heeft onderhoud nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit op de 4e maandag van de maand doen, de #4emaandagvandemaandupdate. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.
Bij sociale media denk ik op dit moment niet alleen aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook aan de minder ‘sociale’ kanalen Pinterest en Google MijnBedrijf. En vaak kan ook YouTube nog meegenomen worden. Ik houd de blog steeds redelijk algemeen waardoor deze voor de verschillende kanalen bruikbaar is. Heb je specifiekere vragen? Stuur me een bericht; bijvoorbeeld DM via Instagram of LinkedIn.
In maart bekijken we de koppelingen eens goed. Ik bedoel hier de koppelingen die je tussen de verschillende platformen kunt maken.
Koppeling Facebook en Instagram
Er is een mogelijkheid om je (zakelijke) account van Facebook te koppelen aan je (zakelijke) account van Instagram. Wellicht heb je dit ook gedaan. Maar, klopt die koppeling nog? En wil je hem inderdaad op die manier gekoppeld houden?
Met een koppeling tussen beide accounts kun je berichten en stories eventueel automatisch door laten plaatsen. Je maakt dan op bijvoorbeeld Instagram een post aan en deze verschijnt op dat moment ook direct op dezelfde manier op Facebook. Dit raad ik (en met mij velen 😉) eigenlijk altijd af.
Ander tijdstip
Sowieso kun je je afvragen of je de berichten exact tegelijk wilt laten verschijnen. Ieder platform heeft tenslotte zijn eigen optimaal tijdstip om te posten. Daarnaast zit er vaak overlap in je volgers. Persoonlijk lijkt het mij meer aandacht genereren als ze op beide platformen op een ander moment jouw post voorbij zien komen. Dat andere tijdstip kan net even een uurtje eerder/later zijn, maar ook een andere dag.
Andere taal
Daarnaast vraagt ieder platform om een eigen taal. Een groot deel van de tekst kan vaak op zowel Facebook als Instagram gebruikt worden, maar er zijn een paar verschillen. Denk hierbij aan het plaatsen van een link; op Facebook geen probleem, op Instagram kan dit in posts niet en zie je er eigenlijk altijd ‘(link in bio)’ bij staan. Even een extra opmerking; op Instagram kun je met een sticker wel een link plaatsen in een story.
Denk hierbij ook aan het gebruik van ‘#’. Op Instagram een absolute must, op Facebook roept het vaak juist weerstand op als je er meer dan 2 of 3 gebruikt.
Wanneer wel automatisch doorplaatsen?
Maar, een koppeling met automatisch doorplaatsen kan natuurlijk wel handig en nuttig zijn. Ben jij bijvoorbeeld eigenlijk niet actief op Facebook, maar heb je bijvoorbeeld een account om deel te nemen aan Facebook-groepen? Dan wil je wel dat er iets gebeurt op je pagina. In dat geval is het credo ‘beter iets dan niets’. Lekker automatisch doorplaatsen dan dus.
Koppeling voor het inplannen
Voor het inplannen via bijvoorbeeld BusinessSuite van Facebook is een koppeling tussen Facebook en Instagram overigens wel heel handig. Je maakt hierin 1 basisbericht en past deze per platform nog aan. Zowel tekst als tijdstip zijn afzonderlijk aan te passen. Dus daarmee vervallen bovenstaande bezwaren.
Controleer dus minimaal jaarlijks hoe jij het ingesteld hebt en of dat nog passend is.
Koppelingen met Canva
Maak je je ontwerpen in Canva? Dan is er ook een mogelijkheid om rechtstreeks vanuit daar te plaatsen op diverse platformen. Heb jij dit al ingesteld? En zijn het dan de juiste accounts? Het inplannen vanuit Canva kan je zeker tijd besparen bij je contentplanning, dus wellicht het uitproberen waard.
Koppelingen met inplan-tools
Gebruik je andere tools om je berichten in te plannen? Dan heb je ook daarin koppelingen staan met je verschillende accounts. Soms vervallen deze koppelingen gedurende het jaar door bijvoorbeeld up-dates. Je krijgt dan vaak wel een melding als het inplannen mislukt is, zodat je het dan op kunt lossen. Maar één keer per jaar controleren of de juiste accounts nog gekoppeld zijn, is sowieso een goed idee.
Juiste accounts
Ook belangrijk of de juiste accounts nog gekoppeld zijn. Wellicht heb je gedurende het jaar nieuwe accounts aangemaakt, of de huidige aangepast. Vergeet dan de koppelingen niet aan te passen. Dit klinkt als een open deur, maar wordt toch echt nog vaak vergeten.
Succes weer.
Sociaal plannen
Plan jij je sociale media vooraf in? Wil je dit consequent(er) gaan oppakken? Doe dan mee met Sociaal Plannen! Iedere 3e maandag van de maand komen we digitaal bij elkaar en bekijken waarmee de maand daarna rekening gehouden moet worden. Ook delen we tips en trics met elkaar en kun je vragen stellen over sociale media.
Eerst meer weten wat het precies inhoudt? Neem contact met me op.