4e maandag in maart; update koppelingen

4emaandag in maart update koppelingen Insta

Als je mij volgt, krijg je sinds 2019 iedere maand een tip om je website up-to-date en opgeruimd te houden. Steeds een ander aandachtspunt zodat alles minimaal 1 keer per jaar aandacht krijgt.

Maar niet alleen je website (als je die al hebt) heeft onderhoud nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit op de 4e maandag van de maand doen, de #4emaandagvandemaandupdate. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Bij sociale media denk ik op dit moment niet alleen aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook aan de minder ‘sociale’ kanalen Pinterest en Google MijnBedrijf. En vaak kan ook YouTube nog meegenomen worden. Ik houd de blog steeds redelijk algemeen waardoor deze voor de verschillende kanalen bruikbaar is. Heb je specifiekere vragen? Stuur me een bericht; bijvoorbeeld DM via Instagram of LinkedIn.

In maart bekijken we de koppelingen eens goed.


Koppeling Facebook en Instagram

Er is een mogelijkheid om je (zakelijke) account van Facebook te koppelen aan je (zakelijke) account van Instagram. Wellicht heb je dit ook gedaan. Maar, klopt die koppeling nog? En wil je hem inderdaad op die manier gekoppeld houden?

Met een koppeling tussen beide accounts kun je berichten en stories eventueel automatisch door laten plaatsen. Je maakt dan op bijvoorbeeld Instagram een post aan en deze verschijnt op dat moment ook direct op dezelfde manier op Facebook. Dit raad ik (en met mij velen 😉) eigenlijk altijd af.

Ander tijdstip

Sowieso kun je je afvragen of je de berichten exact tegelijk wilt laten verschijnen. Ieder platform heeft tenslotte zijn eigen optimaal tijdstip om te posten. Daarnaast zit er vaak overlap in je volgers. Persoonlijk lijkt het mij meer aandacht genereren als ze op beide platformen op een ander moment jouw post voorbij zien komen.

Andere taal

Daarnaast vraagt ieder platform om een eigen taal. Een groot deel van de tekst kan vaak op zowel Facebook als Instagram gebruikt worden, maar er zijn een paar verschillen. Denk hierbij aan het plaatsen van een link; op Facebook geen probleem, op Instagram kan dit in posts niet en zie je er eigenlijk altijd ‘(link in bio)’ bij staan. Denk hierbij ook aan het gebruik van ‘#’. Op Instagram een absolute must, op Facebook roept het vaak juist weerstand op.

Wanneer wel automatisch doorplaatsen?

Maar, een koppeling met automatisch doorplaatsen kan natuurlijk wel handig en nuttig zijn. Ben jij bijvoorbeeld eigenlijk niet actief op Facebook, maar heb je bijvoorbeeld een account om deel te nemen aan Facebook-groepen? Dan wil je wel dat er iets gebeurt op je pagina. In dat geval is het credo ‘beter iets dan niets’ 😉.


Koppeling voor het inplannen

Voor het inplannen via bijvoorbeeld BusinessSuite van Facebook is een koppeling overigens wel heel handig. Je maakt hierin 1 basisbericht en past deze per platform nog aan. Zowel tekst als tijdstip zijn afzonderlijk aan te passen. Dus daarmee vervallen bovenstaande bezwaren 😉.

Controleer dus hoe jij het ingesteld hebt en of dat nog passend is.


Koppelingen met Canva

Maak je je ontwerpen in Canva? Dan is er ook een mogelijkheid om rechtstreeks vanuit daar te plaatsen op diverse platformen. Heb jij dit al ingesteld? En zijn het dan de juiste accounts? Het inplannen vanuit Canva kan je zeker tijd besparen bij je contentplanning, dus wellicht het uitproberen waard.


Koppelingen met inplan-tools zoals bijvoorbeeld Hootsuite

Gebruik je andere tools om je berichten in te plannen? Dan heb je ook daarin koppelingen staan met je verschillende accounts. Soms vervallen deze gedurende het jaar. Je krijgt dan vaak wel een melding als het inplannen mislukt is. Maar één keer per jaar controleren of de juiste accounts nog gekoppeld zijn, is sowieso een goed idee.


Juiste accounts

Ook belangrijk of de juiste accounts nog gekoppeld zijn. Wellicht heb je gedurende het jaar nieuwe accounts aangemaakt, of huidige aangepast. Vergeet dan de koppelingen niet aan te passen 😉. Dit klinkt als een open deur, maar wordt toch echt nog vaak vergeten.

Succes weer.


Sociaal plannen

Plan jij je sociale media vooraf in? Wil je dit consequent(er) gaan oppakken? Doe dan mee met Sociaal Plannen! Maandelijks komen we digitaal bij elkaar en bekijken waarmee de maand daarna rekening gehouden moet worden. Ook delen we tips en trics met elkaar en kun je vragen stellen over sociale media.

Eerst meer weten wat het precies inhoudt? Neem contact met me op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.