4e maandag in februari; update berichten

update berichten

Als je mij volgt, krijg je sinds 2019 iedere maand een tip om je website up-to-date en opgeruimd te houden. Steeds een ander aandachtspunt zodat alles minimaal 1 keer per jaar aandacht krijgt.

Maar niet alleen je website (als je die al hebt) heeft onderhoud nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit op de 4e maandag van de maand doen, de #4emaandagvandemaandupdate. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk 😉, dan heb je een extra maandag vrij.

Bij sociale media denk ik op dit moment niet alleen aan Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn, maar ook aan de minder ‘sociale’ kanalen Pinterest en Google MijnBedrijf. En vaak kan ook YouTube nog meegenomen worden. Ik houd de blog steeds redelijk algemeen waardoor deze voor de verschillende kanalen bruikbaar is.

In februari gaan we de historie eens aandacht geven. Goed om jaarlijks door je berichten te scrollen.


Zijn alle berichten nog van toepassing?

De eerste vraag die je je hierbij moet stellen is of alle berichten die je ooit geplaatst hebt nog van toepassing zijn. Stralen ze allemaal nog uit wat jij wilt uitstralen? Is je aanbod veranderd, dan hoeft dit niet direct te betekenen dat je de berichten van je oude aanbod weg moet gooien; het proces wat je hierbij hebt doorlopen en het verhaal wat je kanalen laten zien, zijn immers onderdeel van jou. In veel gevallen kan het nog gewoon van toepassing zijn.

Maar, ben je helemaal een andere kant op gegaan en sta je niet meer achter bepaalde berichten, haal ze dan weg. Je verwijderd hiermee uiteraard een stukje van je statistieken, dus doe het niet zomaar. Maar het kan soms wel nuttig zijn.


Welke berichten scoren het beste?

Een tweede punt waar je naar kunt kijken is welke berichten afgelopen jaar het beste hebben gescoord. Wellicht bekijk je al regelmatig je statistieken, maar maak je dan ook direct vergelijkingen? Goed om minimaal 1 keer per jaar het overzicht te bekijken. Welke berichten scoorden het beste? Un je achterhalen waarom? Kwam het waarschijnlijk door de inhoud of de vorm?

Als je weet waarom een bericht goed heeft gescoord, kun je dit meenemen bij het maken van je volgende berichten. Scoren persoonlijke berichten goed? Bekijk eens of je die vaker kunt plaatsen. Of wellicht heeft bijvoorbeeld een video (reel) goed gescoord en kun je dat format vaker inzetten.

Let er hierbij wel op dat bereik niet alles zegt. Het gaat natuurlijk om nuttig bereik, dus binnen je (ideale) doelgroep. Kijk bij voorkeur naar de interactie om te bepalen of een bericht goed gescoord heeft. Al blijft het advies; afwisselen!


Welke berichten zijn het te gebruiken?

Tenslotte is het goed om te bekijken welke berichten komend jaar weer herbruikbaar zijn. Waarom zou je iedere keer iets nieuws moeten verzinnen? Volgers hebben echt niet alles onthouden wat jij hebt geplaatst. Bovendien zorg een nieuwe titel en/of afbeelding direct voor een ander gevoel en wellicht ander bereik. Soms heeft een blog antwoord op meerdere vragen. Maak dan per vraag een post en verwijs deze steeds naar dezelfde blog; scheelt veel tijd in het steeds opnieuw maken van een blog. En tja, sommige onderwerpen komen nu eenmaal ieder jaar terug; ook dit jaar wordt de klok weer verzet, begint de lente, was het Valentijnsdag etc. Berichten daarover zijn, eventueel met een kleine aanpassing of in een andere vorm, gewoon ieder jaar te gebruiken. Ik doe dit bijvoorbeeld ook met de blogs van de #2emaandagvandemaandopruiming; het eerste jaar heb ik de blogs geschreven, het 2e jaar heb ik er een video bij gemaakt en het jaar erop een audio-bestand.

Ik ben benieuwd; welke blog of post ga jij nog een keer gebruiken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.