
‘Welk sociaal kanaal moet ik inzetten?’ Deze vraag krijg ik regelmatig. Mijn antwoord is eigenlijk altijd hetzelfde en toch steeds verschillend.
Het standaard antwoord is ‘Het kanaal waar jouw doelgroep aanwezig is’…wat dooddoener hè, want nu weet je nog niets misschien.
‘Begin altijd met Google’
Goed, laat ik 1 ding zeggen: ‘Begin altijd met Google’. Daar beginnen heel veel zoekopdrachten, dus ook die van jouw doelgroep. Hoe je hier optimaal gebruik van maakt, lees je ergens anders op mijn website.
Nu is Google natuurlijk eigenlijk geen sociaal medium. Probeer hem toch zo te beschouwen en mee te nemen in de contentplanning.
Op hoeveel sociale kanalen wil je actief zijn?
Maar, nu verder. Bedenk eerst op hoeveel kanalen je überhaupt zichtbaar en vindbaar wilt zijn. Je hoeft echt niet overal te zijn. Het mag natuurlijk wel, maar dan moet je dit ook in kunnen passen in je planning. Over het algemeen geldt dat je beter 1 kanaal goed kunt doen, dan 3 half.
Waar is je doelgroep?
Daarna is het belangrijk om te kijken naar je doelgroep. Op welke sociale media kanalen zijn zij actief? Natuurlijk zijn er online allerlei onderzoeken te vinden wie waar aanwezig is. Zoals bijvoorbeeld dit overzicht vanuit de Kamer van Koophandel.
Maar mijn advies is om hierbij (ook) te vertrouwen op jezelf en op je huidige klanten. Waar zijn zij actief? Waar voelen zij zich thuis? Waar kun je hen dus bereiken?
Wat wil jij?
Ook niet onbelangrijk; Waar voel jij je thuis? Als je op een kanaal actief wilt zijn maar het staat je tegen, dan is dat merkbaar in alles. In dat geval gaat het niet werken. Luister hierin dus ook echt naar jezelf.
Wat zijn de (on-)mogelijkheden van de verschillende sociale media?

Kijk ook naar de mogelijkheden.
Wil je een evenement aanmaken om te delen? Dat kan niet op Instagram, wel bijvoorbeeld op Facebook en op Google.
Vind je het leuk om # ‘s te gebruiken? Doe dat niet te veel op Facebook en LinkedIn, wel weer op Insta en een beetje op Twitter.
Wil je het zakelijk houden? Dan is LinkedIn onmisbaar.
Wil je vooral inspireren? Vergeet dan Pinterest en YouTube niet. Beide eigenlijk zoekmachines en geen sociale media, maar ik wil ze wel benoemen en hier in het rijtje meenemen.
Conclusie welk sociaal kanaal moet ik inzetten
Conclusie; begin met Google en bekijk daarna wat je doel is en, ook belangrijk, waar jij je goed voelt.
Kom je er niet uit? Neem gerust contact met me op, ik help je graag op weg.
Of sluit een keer aan bij Sociaal Plannen. Daar krijg je hierover ook tips van de overige deelnemers. Wie weet zijn zij jouw doelgroep of kennen deze, dat maakt het nog fijner.