
Niet alleen je website (als je die al hebt) heeft regelmatig aandacht nodig, ook je sociale media kanalen verdienen dit. Om het behapbaar te houden, gaan we dit iedere 4e maandag van de maand bijhouden, de #4emaandagvandemaandupdate.
Op de 2e maandag van de maand kun je dan je website onderhouden met de #2emaandagvandemaandopruiming. Mocht je dus zowel je website als je sociale media up-to-date en schoon willen houden, dan kun je hier om de maandag mee aan de slag. Tenzij een maand 5 maandagen heeft natuurlijk š, dan heb je een extra maandag vrij.
Op deze 4e maandag van september besteden we aandacht aan de ālikersā, oftewel degene die jouw berichten leuk hebben gevonden.
Aantal likes is niet zaligmakend
Om te beginnen wil ik benadrukken dat een groot aantal likes / vind-ik-leuks / šš» niet zaligmakend is. Het moet dan ook nooit een doel van een post zijn om maar zoveel mogelijk ālikesā te krijgen. Zeker niet als deze lijken op likkers, hielenlikkers, slijmballen š.
Maar wat kunnen we dan wel met de ālikersā?
Heel veel š. In de know-like-trust* fases die potentiĆ«le klanten in principe doorlopen, zitten ālikersā vaak al in de 2e fase; de like-fase, ze vinden je vaak al leuk. Ik zeg bewust āvaakā, omdat het niet altijd al zo hoeft te zijn. We hebben het hier namelijk over een post die ze leuk vinden. Daarmee is nog niet gezegd dat ze jou ook leuk vinden š. Dat is dus stap 1 van de ālikers-up-dateā.
*know-like-trust; potentiƫle klanten moeten eerst weten dat je er bent (know), daarna moeten ze je leuk gaan vinden (like) om je vervolgens voldoende te vertrouwen om mee in zee te gaan (trust).
Vinden ze je post leuk of jou?
Stap 1 van de up-date van deze maand is bekijken of degene die jouw post leuk hebben gevonden je al volgen. Op Facebook is dit heel makkelijk te bekijken en kun je de nog-niet-volgers vervolgens makkelijk uitnodigen. Bij je post klik je op de blauwe duim.

Let op dat je alle ālikersā in beeld hebt. Soms geeft iemand een duim en soms een hartje, door op āalle te klikken, krijg je ze allemaal bij elkaar in beeld.

Achter de namen kunnen verschillende termen staan;
- Volgend; zij volgen je al, met hen hoef je niets te doen.
- Uitnodigen; zij volgen je nog niet. Door op āuitnodigenā te klikken, nodig je hen direct uit om je wel te volgen.
- Uitgenodigd; hen heb je eerder al een uitnodiging gestuurd.
- āVind ik leukā in het blauw; jij vindt deze leuk.
- āVind ik leukā in het zwart; je kunt deze pagina leuk vinden.
- Volgen; je kunt deze pagina gaan volgen.
Op deze manier kun je dus snel van āpost-likersā, āpagina-likersā maken waardoor je ze iets meer aan je bindt.
Op andere platformen is het net een ander verhaal. Daar heb je geen knop om van jouw āpost-likersā āpagina-likersā te maken. Wat dan wel? Dat is stap 2.
Ga in gesprek
Op alle platformen is conversatie eigenlijk het belangrijkste. We noemen het ook niet voor niets SOCIALE media š. Bij alle platformen is het dus een goed idee om met iemand die de moeite heeft genomen om een post van jou leuk te vinden het gesprek aan te gaan. Wat sprak hen aan in de post? Waar gaat hun interesse naar uit? Waar kun je ze eventueel nog meer bij helpen?
Ga via een persoonlijk bericht een oprecht gesprek aan. Kom niet meteen met een verkooppraatje, maar toon oprechte interesse. Op LinkedIn kun je dit natuurlijk wel direct combineren met het uitnodigen om een connectie te maken.
Ook met terugwerkende kracht
Natuurlijk, sociale media zijn snel. Als iemand een reactie of een ālikeā geeft op een post, is het aan te raden direct te reageren. Maar, soms laat de waan van de dag dat nu eenmaal niet toe. In dat geval geldt ābeter laat dan nooitā. En door minimaal jaarlijks even door al je posts heen te scrollen, kun je wellicht een stukje achterstallig onderhoud hierin alsnog wegwerken. Wie weet levert het juist hele leuke gesprekken op omdat je niet meteen snel hebt gereageerd.
Toch iets zaligmakend?
En om nog even terug te komen op mijn stelling dat ālikesā niet zaligmakend zijn; oprechte gesprekken via persoonlijke berichten komen daar zeker wel in de buurt š. En tja, die komen wellicht wel voort uit een specifieke ālikeā. Kwaliteit boven kwantiteit!
Ik ben benieuwd of jij nog inspirerende gesprekken of wellicht zelfs opdrachtgevers over gaat houden aan deze #4emaandagvandemaandupdate