Preventie van werkstress door werkplezier

week van de werkstress interim medewerkerVan 12 tot en met 15 november 2018, wordt voor de vijfde keer de Week van de Werkstress georganiseerd; een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken.

Tijdens deze vijfde editie staat preventie van werkstress door werkplezier centraal.

In opdracht van de brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid, OVAL, is er een onderzoek uitgevoerd onder een representatieve groep werkgevers en werknemers naar oplossingen die zij als het meest succesvol zien om werkplezier te verhogen. Hieruit zijn de negen beste tips voortgekomen om het werkplezier te vergroten en werkstress te voorkomen.

Top tip

werkstrass tip 5Alle genoemde tips zijn zeker nuttig en veelal goed uitvoerbaar. Er is 1 tip die niet altijd intern op te lossen is: ‘Tip 5 Stem de hoeveelheid werk af op de capaciteit van je medewerkers.’ .

Er zijn altijd piekmomenten waarop het drukker is dan andere momenten. Ook kan er sprake zijn van een mindere bezetting door vakanties, ziekte of verlof (zwangerschap, levensloop, sabatical etc.). Op die momenten is het goed dat er ook tijdelijk extern personeel, bijvoorbeeld een interim communicatieadviseur, aan te trekken is. Welke voordelen een freelance medewerker op kan leveren, behandelde ik al eerder in mijn Blog ‘Al eens aan een interim communicatieadviseur gedacht?‘.

Met het aantrekken van een ZZP-er biedt je overigens niet alleen een mogelijke oplossing voor Tip 5, het heeft ook effect op andere tips. Met een externe medewerker is bijvoorbeeld Tip 7 (‘Zorg ervoor dat de juiste persoon de juiste klus uitvoert.’) wellicht ook beter uitvoerbaar. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Weten hoe een interim medewerker bij jullie bij kan dragen tot meer werkplezier? Neem contact met me op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.