
De tweede maandag van de maand staat in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk per keer mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. Deze maand kijken we eens kritisch naar de opmaak van de webpagina’s; opruiming opmaak.
Liever luisteren? Dat kan.
Je kunt het audiobestand ook downloaden om onderweg te beluisteren.
Lees anders onder de geluidsopname verder.
Wat valt onder opmaak?
Onder de opmaak van de pagina’s op je website versta ik eigenlijk alles wat je ziet. Dus het gehele visuele plaatje.
Vragen die je jezelf hierbij kunt stellen zijn:
- Hoeveel verschillende lettertypes gebruik ik op één pagina?
- En op mijn totale website?
- En is dat bewust / erg?
- Welke en hoeveel kleuren gebruik ik op één pagina?
- En op mijn totale website? Komen die overal overeen?
- Hoe is de ‘vlakverdeling’ op de pagina’s?
- Springen de juiste punten (de call to actions / CTA) er voldoende uit op mijn website?
- Hoeveel beweging is er op mijn website?
Opruiming opmaak?
Wat valt er nou op te ruimen aan je opmaak? Nou, best veel eigenlijk.
Om te beginnen verander jij wellicht door het jaar heen en verandert het jaar door het jaar heen ;-). Wat jij in de zomer mooi en aansprekend vond, kan in de winter ineens heel vreemd aanvoelen. De eerste vraag is dan ook ‘voelt de totale opmaak van je website nog goed’?
Voelt de totale opmaak van je website nog goed?
Ten tweede kunnen er door up-dates ook ‘spontane’ wijzigingen doorgevoerd worden. Heb je het wel eens gehad, dat je naar je website kijkt en denkt ‘heb ik dat lettertype gebruikt?’. Het gebeurt echt dat deze wijzigingen ‘spontaan’ bij een up-date doorgevoerd worden. Goed dus om regelmatig bij stil te staan.
En LET OP: lettertypes zien er ‘aan de achterkant’, dus in je CMS, vaak anders uit dan ‘aan de voorkant’, wat je bezoeker te zien krijgt. Soms ook door je opgegeven opmaak. Controleer dus altijd de voorkant! En controleer dit op verschillende apparaten en verschillende browsers.
Het kan ook zijn dat er andere diensten/producten belangrijker zijn geworden voor je onderneming, maar dat je het op je website nog niet hebt aangepast. Belangrijke vraag is dus; ‘Krijgen de juiste onderwerpen de aandacht?’
Kijk door je wimpers naar je website.
Hoe dan?
Een eerste globale indruk krijgen van je website? Je kent je website zelf waarschijnlijk heel goed zodat het niet altijd meer opvalt.
Met deze tip kijk je letterlijk anders naar je website:
Open je website en kijk door je wimpers. Wat valt op? En wat zie je eigenlijk niet? Klopt dit met wat je wilt dat er gezien wordt? Heel simpel, maar heel verhelderend. Succes!
Vragen? Kom je er zelf niet uit?
Heb je vragen of kom je er zelf niet uit? Neem gerust contact met mij op. Dan bespreken we samen hoe ik jou eventueel kan helpen of ondersteunen.