2e maandag in december; opruiming opmaak

opruiming opmaakDit jaar staat de tweede maandag van de maand in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk wel mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. Deze maand kijken we eens kritisch naar de opmaak van de webpagina’s; opruiming opmaak.

Wat valt onder opmaak?

Onder de opmaak van de pagina’s op je website versta ik eigenlijk alles wat je ziet. Dus het gehele visuele plaatje. 

Vragen die je jezelf hierbij kunt stellen zijn: 
* Hoeveel verschillende lettertypes gebruik ik op één pagina?
* En op mijn totale website?
* Welke kleuren gebruik ik? 
* Hoe is de ‘vlakverdeling’ op de pagina’s? 
* Springen de juiste dingen eruit op mijn website?
* Hoeveel beweging is er op mijn website?

Opruiming opmaak?

Wat valt er nou op te ruimen aan je opmaak? Nou, best veel eigenlijk. 

Om te beginnen verander jij wellicht door het jaar heen en verandert het jaar door het jaar heen ;-). Wat jij in de zomer mooi en aansprekend vond, kan in de winter ineens heel vreemd aanvoelen. De eerste vraag is dan ook ‘voelt jouw totale opmaak nog goed’

Ten tweede kunnen er door up-dates ook spontane wijzigingen doorgevoerd worden. Heb je het wel eens gehad, dat je naar je website kijkt en denkt ‘heb ik dat lettertype gebruikt?’. Het gebeurt echt dat deze wijzigingen spontaan doorgevoerd worden. Goed dus om regelmatig bij stil te staan.

En LET OP: lettertypes zien er ‘aan de achterkant’ vaak anders uit dan ‘aan de voorkant’, soms ook door je opgegeven opmaak. Controleer dus altijd de voorkant!

Het kan ook zijn dat er andere diensten/producten belangrijker zijn geworden voor je onderneming, maar dat je het op je website nog niet hebt aangepast. Belangrijke vraag is dus; ‘Krijgen de juiste onderwerpen de aandacht?’

Hoe dan?

Een eerste globale indruk krijgen van je website?
Open je website en kijk door je wimpers. Wat valt op? En wat zie je eigenlijk niet? Klopt dit met wat je wilt dat er gezien wordt? Heel simpel, maar heel verhelderend. Succes!

Meer berichten over opruiming:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.