De tweede maandag van de maand staat in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk wel mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. In september is de nationale alfabetiseringsdag, dus een mooie maand voor een opruiming van je keywords (zoekwoorden).

Liever luisteren? Dat kan.
Je kunt het audiobestand ook downloaden om onderweg te beluisteren.

Lees anders onder de geluidsopname verder.

En weer hoor ik je denken ‘wat valt daar nu aan op te ruimen?’ Nou, wederom meer dan je denkt :-).  Keywords, oftewel zoekwoorden, zijn de woorden die gebruikers intypen in hun zoekmachine (Google, Bing, Yahoo, YouTube etc.). Dit zijn dus de termen waarmee je klanten ook jouw producten en/of diensten zoeken en hopelijk vinden. Maar, kloppen die nog wel?


Kloppen de zoekwoorden nog?

Je bezoekers kunnen veranderen. De manier waarop je potentiële klanten zoeken kan veranderen. En jij kunt veranderen. Allemaal aandachtspunten om jaarlijks kritisch te bekijken. Wellicht wil je inmiddels op andere zoekwoorden gevonden worden.

En maak jij zowel gebruik van een enkel zoekwoord (short-tail) en van combinaties van woorden (long-tail)? In een andere blog vertel ik je daar meer over: Korte staarten of lange staarten?

Geen dubbele zoekwoorden

Maar, dat niet alleen. Kijk ook eens kritisch welke zoekwoorden je gedurende het afgelopen jaar per pagina hebt gekozen. Voor de vindbaarheid van je website is het niet handig om hetzelfde zoekwoord voor meerdere pagina’s te gebruiken. Daarmee word je namelijk je eigen concurrent. De zoekmachines weten niet welke pagina nu écht op dat zoekwoord gevonden moet worden en kiezen maar voor geen van beide. Zonder dat je het door hebt, kan dat er echter wel insluipen. Goed dus om jaarlijks kritisch te bekijken.


Gebruik Google

Voor het bepalen van je zoekwoorden zijn diverse tools beschikbaar, bijvoorbeeld Google Trends of ahrefs. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon gebruik maken van Google. Als jij een woord in Google typt, verschijnen er immers vanzelf suggesties. Ook onderaan krijg je tips over ‘gerelateerde zoekopdrachten’.


Ook offline vind je inspiratie

Ideeën voor zoekwoorden hoeven echter niet altijd van je computer te komen. Kijk en vraag eens om je heen; Wat staat er op borden / gebouwen? Waar zouden vrienden/kennissen jou op zoeken? En jouw klanten, hoe denken zij erover?


Maak je gebruik van Yoast?

Heb je een website in WordPress? Dan gebruik je voor je SEO wellicht de tool Yoast. Hierin kun je een ‘focus keyphrase‘ ingeven. Een heel handig hulpmiddel en zeker een aanrader. 


Dubbel profijt

Je leest het al, genoeg om over na te denken en toch even naar te kijken. Voordeel is, dat je deze zoekwoorden dan ook weer kunt gebruiken in je sociale media en bijvoorbeeld op je Google Bedrijfsprofiel. Je doet het dus niet alleen maar voor je website.