2e maandag in juli; opruiming contactgegevens

opruiming contactgegevensDe tweede maandag van de maand staat in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk wel mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. De tweede maandag in juli is de vakantie in delen van Nederland al begonnen. Een mooi moment voor een opruiming van je contactgegevens.

Liever luisteren? Dat kan.
Je kunt het audiobestand ook downloaden om onderweg te beluisteren.

Lees anders onder de geluidsopname verder.

Wat bedoelen we met contactgegevens?

‘Contactgegevens’ is een ruim begrip. In het kort is het alles wat iemand nodig heeft om met jou in contact te komen. Welke gegevens dat precies zijn, kan per onderneming anders zijn. Denk hierbij ook aan de gegevens die verplicht zijn om op je website terug te laten komen, zoals bijvoorbeeld je Kamer van Koophandel (KvK) nummer en eventueel je btw- en bankrekeningnummer. 

Welke contactgegevens plaats je op je website?

Bij een fysieke winkel

Heb je een fysieke winkel? Dan is straat, huisnummer en plaats waar ze je kunnen bezoeken natuurlijk heel belangrijk. Anders weten bezoekers niet waar ze je kunnen bezoeken. Maar ook een telefoonnummer en e-mailadres mogen niet ontbreken. Ook de openingstijden zou je hier als contactgegevens kunnen beschouwen; die zijn immers belangrijk om met jou in contact te komen.

Bij een niet-plaatsgebonden product of dienst

Bied je een niet-plaatsgebonden product of dienst aan? Dan is je website waarschijnlijk je belangrijkste kanaal om überhaupt in contact te komen met je klanten. In dat geval is een contactformulier onmisbaar. Zorg dat deze makkelijk is in te vullen en hiertoe uitnodigt. Vraag alleen de noodzakelijke gegevens. Het verdere contact kan daarna plaatsvinden. Hoe minder gegevens bezoekers in eerste instantie in hoeven te vullen, hoe sneller ze deze gegevens achterlaten.

Een fysiek adres is wellicht minder belangrijk. Het is echter altijd aan te raden minimaal je woon- of werkplaats te vermelden. Ook als je een online dienst aanbiedt, geven velen toch de voorkeur aan ‘iemand in de buurt’. Stel dat je websites up-to-date houdt. Hiervoor is het niet noodzakelijk dat je elkaar ‘in het echt’ ontmoet. Maar, als je daarbij afspreekt dat je de foto’s maakt van een winkel of evenement, is het weer wel gewenst. 

Verkoop je producten via je website?

Indien je via je website of sociale media producten verkoopt aan consumenten, moet je ervoor zorgen dat zij weten waar ze aan toe zijn. Er zijn wettelijke regels voor wat je dan op je website moet vermelden. De checklist van Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan hierbij helpen.  

En verder?

In alle gevallen is het in ieder geval aan te raden om eventuele accounts op de sociale media op je website te vermelden (en andersom ;-)). Op die manier kunnen bezoekers je nog beter leren kennen. Let er hierbij wel op dat een link naar een sociale media platform opent in een nieuw tabblad; het laatste wat je wilt is dat bezoekers je website vergeten en verder door hun tijdlijn op bijvoorbeeld Facebook gaan scrollen.

Denk tenslotte na over het vermelden van je openingstijden. Ook die kunnen nuttig zijn om te weten voor iemand die contact met je op wilt nemen. 

Maar er verandert toch zelden iets aan je contactgegevens?

Je contactgegevens zijn waarschijnlijk inderdaad redelijk vast. Toch is het verstandig hier minimaal jaarlijks aandacht aan te besteden. Heb je toevallig een nieuwe provider en toch een nieuw telefoonnummer of e-mailadres? Staat je juiste btw-nummer op je website? Zijn er accounts op sociale media bijgekomen of afgevallen? Is er een aanpassing in je openingstijden? Of gelden er op bepaalde (Feest-)dagen aangepaste openingstijden? Allemaal aanpassingen die snel vergeten worden om door te voeren, maar het verschil kunnen maken tussen een nieuwe of een verloren klant. Succes! 

Laat je de opruiming contactgegevens graag aan anderen over?

Een website up-to-date houden heeft niet altijd je aandacht of prioriteit, toch is het wel belangrijk. Wil je graag hulp of ondersteuning bij bijvoorbeeld de opruiming contactgegevens? Neem contact met me op.  

Meer berichten in deze categorie:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.