2e maandag in juli; opruiming contactgegevens

opruiming contactgegevensDit jaar staat de tweede maandag van de maand in het teken van opruimen. Door iedere maand een stukje van je website aan te pakken, valt het werk wel mee. En op deze manier blijft je website toch up-to-date. Deze tweede maandag in juli is de vakantie in delen van Nederland al begonnen. Een mooi moment voor een opruiming van je contactgegevens.

Wat bedoel je met contactgegevens?

‘Contactgegevens’ is een ruim begrip. In het kort is het alles wat iemand nodig heeft om met jou in contact te komen. Welke gegevens dat precies zijn, kan per onderneming afwijken.

Welke contactgegevens plaats je op je website?

Bij een fysieke winkel

Heb je een fysieke winkel? Dan is straat, huisnummer en plaats waar ze je kunnen bezoeken natuurlijk heel belangrijk. Maar ook een telefoonnummer en e-mailadres mogen niet ontbreken.

Bij een niet-plaatsgebonde product of dienst

Bied je een niet-plaatsgebonden dienst? Dan is je website waarschijnlijk je belangrijkste kanaal om in contact te komen met je klanten. In dat geval is een contactformulier onmisbaar. Zorg dat deze makkelijk is in te vullen en hiertoe uitnodigt. Vraag alleen de noodzakelijke gegevens. Het verdere contact kan daarna plaatsvinden.

Een fysiek adres is wellicht minder belangrijk. Het is echter altijd aan te raden minimaal je woon- of werkplaats te vermelden. Ook als je een online dienst aanbiedt, geven velen de voorkeur aan ‘iemand in de buurt’. Stel dat je websites up-to-date houdt. Hiervoor is het niet noodzakelijk dat je elkaar ‘in het echt’ ontmoet. Maar, als je daarbij afspreekt dat je de foto’s maakt van een winkel of evenement, is het weer wel gewenst. 

En verder?

In beide gevallen is het ook zeker aan te raden om eventuele accounts op de sociale media op je website te vermelden (en andersom ;-)). Op die manier kunnen bezoekers je nog beter leren kennen. Let er hierbij overigens wel op dat een link naar een sociale media platform opent in een nieuw tabblad; het laatste wat je wilt is dat bezoekers je website vergeten en verder door hun tijdlijn op bijvoorbeeld Facebook gaan scrollen.

Denk tenslotte aan het vermelden van je openingstijden. Ook die zijn nuttig om te weten voor iemand die contact met je wil opnemen. 

Maar er verandert toch zelden iets aan je contactgegevens?

Je contactgegevens zijn waarschijnlijk inderdaad redelijk vast. Toch is het verstandig hier minimaal jaarlijks aandacht aan te besteden. Heb je toevallig een nieuwe provider en toch een nieuw telefoonnummer of e-mailadres? Zijn er accounts op sociale media bijgekomen? Is er een aanpassing in je openingstijden? Of gelden er op bepaalde (Feest-)dagen aangepaste openingstijden? Allemaal aanpassingen die snel vergeten worden om door te voeren, maar het verschil kunnen maken tussen een nieuwe of een verloren klant. Succes! 

Laat je de opruiming contactgegevens graag aan anderen over?

Een website up-to-date houden heeft niet altijd je aandacht of prioriteit, toch is het wel belangrijk. Wil je graag hulp of ondersteuning bij bijvoorbeeld de opruiming contactgegevens? Neem contact met me op.  

Meer berichten in deze categorie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.