
Huh, waar heb je het nu weer over? Tja, ik bedoel dus ‘long tail’ en ‘short tail’ zoekwoorden. Maar juist op dit onderwerp had ik bedacht eens Chat GPT (een chatbot met kunstmatige intelligentie) te gebruiken en dan heb je het ineens over staarten. Wel een leuk begin voor een blog bedacht ik me. Verder heb ik de tekst toch maar zelf geschreven.
Zoekwoorden dus
Maar, terug naar het onderwerp; zoekwoorden dus. Zoekwoorden zijn belangrijk voor je online vindbaarheid. Bijvoorbeeld van je website. Het zijn de woorden waarop jij gevonden wilt worden. Hierbij maken we dus een onderscheid in long tail en short tail zoekwoorden.
Lange staart / long tail zoekwoorden
We spreken over long tail zoek woorden als de zoekterm bestaat uit 3 of meer woorden. Bijvoorbeeld “boost je lokale vindbaarheid’. Dit is dus heel specifiek en geeft gerichtere resultaten. Hiermee trek je dus een hele specifieke doelgroep aan. Nadeel is dat er waarschijnlijk weinig op gezocht zal worden.
Korte staart / short tail zoekwoorden
Short tail zoekwoorden zijn daarentegen veel algemener. Dit is vaak maar 1 woord, of maximaal 2. Er zal dus vaker een ‘zoekmatch’ zijn. Maar deze is minder gericht, dus wellicht minder van toepassing. Bijvoorbeeld ‘lokale vindbaarheid’. Dit kan ook gaan over de vindbaarheid van truffels in een bepaald gebied. Niet echt iets waar ik op gevonden hoef te worden. Dus daar hebben we al een nadeel te pakken.
Wat te gebruiken?
Moet je je dan alleen maar richten op long tail zoekwoorden? Nee, dat zeker niet. Advies is om ze beide te gebruiken. De short tail zoekwoorden kunnen namelijk voor meer verkeer zorgen (kwantiteit) terwijl de long tail zoekwoorden voor gerichter verkeer zorgt (kwaliteit). En je wilt het beide hebben.
Benieuwd welke lange en korte staarten jouw vindbaarheid ten goede kunnen komen? Het is één van de onderwerpen die aan bod komt tijdens de live-dag ‘Boost je lokale vindbaarheid’. Je krijgt hiervoor direct input vanuit de andere deelnemers. Wil je ook deze inspiratie? Meld je dan aan voor een volgende live-dag.
