Al eens aan een interim communicatieadviseur gedacht?

Interim communicatieadviseurLoopt jullie afdeling marketing en communicatie niet lekker? Of is er helemaal (nog) geen afdeling marketing en communicatie? De kans is groot dat jullie dan direct een vacature op gaan stellen en op zoek gaan naar (nieuwe) medewerkers om de afdeling weer op orde te krijgen. Maar, hebben jullie er ook wel eens aan gedacht om (tussendoor) een interim communicatieadviseur in te zetten? Een freelance medewerker op een communicatie afdeling kan veel voordelen opleveren.

Snel inzetbaar / korte procedure

Waar je bij het aannemen van een nieuwe medewerker toch rekening moet houden met een periode van één tot drie maanden, kan een ZZP’er soms binnen een week aan de slag. Bij de zoektocht naar een nieuwe medewerker heb je immers te maken met een aannameprocedure van vaak minimaal een maand en daarna nog met een eventuele opzegtermijn van de nieuwe medewerker van één of twee maanden. De zoektocht naar een interim communicatiemedewerker kan veelal binnen één tot twee weken afgerond worden.

Snel ingewerkt

Door de interim-ervaring bij andere bedrijven is de ingehuurde kracht bovendien snel ingewerkt; de interimmer is immers gewend om zich een bedrijf snel eigen te maken en heeft ervaring met de meest voorkomende taken.

Flexibelere uren

Is vooraf niet duidelijk hoeveel uur je nodig hebt? Of heb je met piektijden te maken? Met een interim communicatiemedewerker kom je er samen achter wat het benodigde aantal uur is. Zo hoeft niemand duimen te draaien als het te ruim is ingeschat, maar hoeft het ook geen nachtwerk te worden als het te krap is begroot. Een externe communicatieadviseur factureert achteraf de daadwerkelijk gemaakte uren tegen een vooraf afgesproken uurtarief.

Veel ervaring bij andere bedrijven

Uiteraard kan ook een nieuwe medewerker veel ervaring vanuit andere bedrijven meebrengen, maar is dat gewenst? Als je begint met een interim communicatie-adviseur, kan deze de afdeling opzetten en uitwerken. De nieuwe medewerker kan daarna hierop voortborduren en heeft deze werkervaring vooraf niet nodig; kun je bij je aannameprocedure selecteren op andere kenmerken.

Frisse kijk op de afdeling

Nog geen idee wat je nodig hebt? Of welke veranderingen binnen de afdeling nodig zijn om weer op-en-top te presteren? Door er een frisse kijk vanuit buiten op los te laten, wordt dat vaak snel duidelijk. Niet gehinderd door de historie van de afdeling of het bedrijf kan de interim communicatieadviseur een objectief advies geven.

Advies voor structurele invulling van de afdeling

Na een objectieve analyse van de afdeling, zal de interim communicatieadviseur, indien gewenst, een advies geven voor de structurele invulling van de afdeling. Hierbij zijn niet de medewerkers, maar het werk het uitgangspunt. Je weet ook vooraf dat de ZZP-er geen baantje voor zichtzelf zal creëren.

Daarna altijd iemand achter de hand voor de piektijden

Ook voor de toekomst biedt een externe communicatieadviseur mogelijkheden en voordelen. Hebben jullie te maken met echte piektijden? Is de vakantieplanning niet rond te krijgen? Gaat er een medewerker met zwanger- of ouderschapsverlof? Of wellicht een sabbatical of langdurig zieke? Omdat de interim communicatieadviseur de organisatie reeds kent, is deze makkelijk terug in te zetten. Een soort oproep-kracht waar je niet aan vast zit.

Kortom, een tijdelijke freelance communicatieadviseur is zeker het overwegen waard. Op de pagina Freelance communicatieadviseur vind je al meer informatie over mijn mogelijkheden.  Ik kom graag een kop thee drinken om kennis met jullie te maken. Hierna kunnen we samen bekijken wat ik voor jullie kan betekenen. Neem contact met me op via caroline@carmos.nl, of 06-24548824.

Bovenstaande nog eens rustig nalezen? Download hier de tekst in pdf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.