Google Mijn Bedrijf in 5 stappen

Google Mijn Bedrijf in 5 stappenDigitaal gevonden worden is voor veel bedrijven een belangrijke doelstelling op het gebied van communicatie. Teksten en foto’s op de website worden aangepast aan de actuele wensen van Google. Advertenties worden geplaatst op GoogleAdWords of sociale media zoals Facebook en Instagram. Allemaal zeer nuttige acties die zeker tot een betere vindbaarheid leiden, vooropgesteld dat de teksten voor de doelgroep leesbaar blijven natuurlijk. Maar aan één ding wordt vaak voorbij gegaan; hoe zie ik er dan uit als ik op Google gevonden word?

Vermelding in Google zoekresultaten

We hebben het dan over de vermelding die rechts in beeld verschijnt bij de zoekresultaten.

Hoe je hier gevonden wordt kun je namelijk voor een groot deel zelf bepalen. Hoe? Volg onderstaande 5 stappen voor het aanmaken en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.

√ Stap 1: Maak een Google-account aan.

Dit is uiteraard een eerste vereiste om controle te kunnen hebben over je eigen vermelding binnen Google. Het aanmaken van een Google-account is simpel, het enige wat je nodig hebt is een e-mailadres en zelfs die kun je via Google (Gmail) eventueel gratis aanmaken. Ga naar https://accounts.google.com en volg de stappen die daar aangegeven worden.

√ Stap 2: Claim, verifieer of maak je eigen bedrijfsvermelding op Google Mijn Bedrijf.

Om bedrijfsinformatie toe te voegen aan Google Maps, Google Zoeken en andere Google-services, moet je een Google Mijn Bedrijf-vermelding maken (of toegang krijgen tot een bestaande vermelding). Met Google Mijn Bedrijf beheer je gratis de weergave van je bedrijfsinformatie op websites van Google, waaronder Google Zoeken en Google Maps.

Hoe je een bedrijf toe kunt voegen of claimen is uiteraard via Google te vinden: https://support.google.com/business/answer/2911778?hl=nl&ref_topic=4854193

√ Stap 3: Beheer je bedrijfsinformatie.

Zo, je bent nu klaar om je vermelding op Google te beheren. Om naar je vermelding te gaan, log je eerst in op je Google-account.

Google Mijn Bedrijf

Daarna zie je rechtsboven een vierkantje van 9 vierkantjes: ‘Google apps’.

Als je hierop klikt en onderaan voor ‘meer’ kiest, vind je op de tweede pagina ‘Mijn Bedrijf’. Je komt dan in een overzicht van bedrijven die jij beheert binnen je Google-account. Kies hier het bedrijf die je aan wilt passen/vullen.

Tip: meerdere vermeldingen beheren
Je kunt meerdere bedrijven beheren binnen één Google-account.

De eerste actie op je bedrijfspagina is het aanvullen van je bedrijfsinformatie met bijvoorbeeld je adres, telefoonnummer, openingstijden en uiteraard je website.

 √ Stap 4: Vul je gegevens aan en houd ze up-to-date.

Naast de bedrijfsinformatie is er nog veel meer aan te vullen binnen de vermelding op Google. Bijvoorbeeld foto’s, video’s en zelfs ‘posts’, oftewel korte berichten (met foto natuurlijk). Om je vind- en zichtbaarheid te optimaliseren vul je alle nuttige mogelijkheden aan. Welke dit zijn, is per bedrijf anders. Belangrijk is wel dit regelmatig bij te houden. Op de digitale snelweg geldt een hoge snelheid; wat je vandaag aan hebt gevuld kan volgende maand al weer achterhaald of verdwenen zijn.

√ Stap 5: Zorg voor goed onderhoud, of besteed het onderhoud uit.

Zie Google Mijn Bedrijf als een (aanvulling op de) sociale media. Om een vermelding up-to-date te houden is regelmatige aanwezigheid noodzakelijk. Door bijvoorbeeld maandelijks een aanpassing te doen of een post te plaatsen, zal je vermelding op Google optimaal blijven.

Tip: gebruikersrollen aanmaken
Binnen een vermelding van Google Mijn Bedrijf kun je anderen met een Google-account ook een gebruikersrol geven voor jouw vermelding. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een externe kun je hiervoor aanstellen. Er zijn verschillende gebruikersrollen mogelijk, maar er is altijd maar één eigenaar. Op deze manier hoef je je eigen inloggegevens niet uit handen te geven, behoud je zelf altijd de eindregie en  kunnen anderen ondersteunen bij het onderhoud of het je zelfs uit handen nemen.

Meer informatie of ondersteuning nodig?

Wil je meer informatie over je vermelding op Google Mijn Bedrijf of hulp bij het up-to-date houden van je profielen op de sociale media? Neem contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden, bijvoorbeeld op basis van een abonnement.

Nog eens nalezen?

Download hier gratis deze Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.